گامی در بررسی تحریفات رویدادهای عاشورا
#شفیعی_مطهر
امام حسين(ع) : « مِن دَلائِلِ العالِم اِنتِقادِهِ لِحَدیثِه »
(تحف العقول ، ص ۲۴۸)
سخنی که از قید قلم رسته و بر صدر مقال نشسته ، گهری ناب و جرعهای از آفتاب است که از اندیشه و بیان امام حسین (ع) تراویده و بر صفحهای از صحیفۀ هستی أرمیده است .
امام آزادگان ، تفکّر و نقّادی سخن را تا بدان پایه ارج مینهند که آن را از نشانهها و دلایل دانایی انسان میدانند . عقل را باید به کمال رساند و آن را بر صدر استدلال نشاند . ایشان بر این باورند که :
« عقل جز با پیروی از حق به کمال نمیرسد .»
اکنون ما امّتی هستیم که پیروی از ائمّه اطهار (َع) را افتخار خود میدانیم و ارادت و محبّت خود نسبت به ایشان را انگیزه هم کارهای خود میشماریم . آیینها و مراسمی که ما هر ساله به انگیزۀ عزاداری و سوگواری حضرت سیدالشّهدا(ع) برگزار میکنیم ، آیا نباید ما را گامی به سوی شناخت راه و روش ایشان نزدیک کند ؟
ما در این آیینها چقدر شعر و شعار و نوحه و مصیبت مبنی بر تشنگی این بزرگواران نقل میکنیم ، اما کمتر از بیانات و سخنان خود ایشان میگوییم .
سخنرانی حضرت امام حسین(ع) در «منی» از بی نظیرترین و زیباترین و شیواترین بیانات تاریخ است . طراوت و تازگی در فرازهای شگفتانگیز سخنان ایشان جلوهگر است .اما چون نوحههای بیپایه مدّاحان گریهآور و سوزناک است ، بیشتر وقت مجالس عزاداری در اختیار آنان است.
امروز بخشی از دردنامۀ امروزین عاشورا از بیانات استاد مطهری را با هم بخوانیم و بر مصیبت تازۀ کربلا و عاشورا ، که خود آن را آفریدهایم ، بگرییم !!
قصه لیلا مادر حضرت علی اکبر(ع)
نمونه دیگر از تحریف در وقایع عاشورا ، که یکی از معروفترین قضایا است و حتّی یک سند تاریخ هم به آن گواهی نمی دهد، قصه لیلا، مادر حضرت علی اکبر است. البته ایشان مادری به نام لیلا داشته اند، ولی یک مورخ نگفته که لیلا در کربلا بوده است. اما ببینید که چقدر ما روضه لیلا و علی اکبر داریم، روضه آمدن لیلا به بالین علی اکبر. حتی من در قم، در مجلسی که به نام آیت الله بروجردی تشکیل شده بود ،که البته خود ایشان در مجلس نبودند، همین روضه را در آنجا شنیدم ،که علی اکبر به میدان رفت. حضرت به لیلا فرمود که از جدم شنیدم که دعای مادر در حق فرزند مستجاب است، برو در فلان خیمه خلوت آنجا موهایت را پریشان کن، در حق فرزندت دعا کن. شاید خداوند این فرزند را سالم برگرداند!
اولا در کربلا لیلایی نبوده ،که چنین کند. ثانیا اصلا این منطق، منطق حسین نیست. منطق حسین در روز عاشورا، منطق جانبازی است. تمام مورخین نوشته اند: هر کس که آمد اجازه خواست، حضرت به هر نحوی که می شد عذری برایش ذکر کند، ذکر می کرد. به جز برای علی اکبر «فاستاذن اباه فاذن له»؛ یعنی تا اجازه خواست گفت : برو. حال چه شعرها که سروده نشده! از جمله این شعر که می گوید:
خیز ای بابا از این صحرا رویم | |
نک به سوی خیمه لیلا رویم |
نمونه دیگری که در همین باره خیلی عجیب بود و در همین تهران، در منزل یکی از علمای بزرگ این شهر در چند سال پیش از یکی از اهل منبر ،که روضه لیلا را می خواند، شنیدم . من در آنجا چیزی شنیدم ،که به عمرم نشنیده بودم. گفت وقتی که حضرت لیلا رفت در آن خیمه و موهایش را پریشان کرد، بعد نذر کرد که اگر خدا، علی اکبر را سالم به او برگرداند و در کربلا کشته نشود ، از کربلا تا مدینه را ریحان بکارد. یعنی نذر کرد که سیصد فرسخ راه را ریحان بکارد!!! این را گفت و یک مرتبه زد زیر آواز:
نذر علیه لئن عادوا و ان رجعوا | |
لازرعن طریق تفت ریحانا |
من نذر کردم که اگر این ها برگردند، راه تفت را ریحان بکارم. این شعر عربی بیشتر برای من اسباب تعجب شد ،که این شعر از کجا پیدا شد؛ بعد به دنبال آن رفتم و دیدم این تفتی که در این شعر آمده ،کربلا نیست. بلکه این تفت سرزمین مربوط به داستان لیلی و مجنون معروف است، که لیلی در آن سرزمین سکونت می کرده و این شعر مال مجنون عامری است برای لیلی و آن روضهخوان این شعر را برای لیلای مادر علی اکبر و کربلا می خواند.
تصور کنید اگر یک مسیحی یا یک یهودی یا یک آدم لامذهب آنجا باشد و این قضایا را بشنود، آیا نخواهد گفت که تاریخ این ها چه مزخرفاتی دارد؟
آن ها نمی فهمند که این داستان را این شخص از خودش جعل کرده است ، بلکه میگویند زن های این ها چقدر بی شعور بوده اند، که نذر می کردند از کربلا تا مدینه را ریحان بکارند. این حرفها یعنی چه؟!
شما را چشم در راهیم در کانال زیر:
گاه گویه های مطهر telegram.me/amotahar
آثار،سرودهها،مقالات،خاطرات و روزنوشتهای شفیعیمطهر